Zapraszamy Państwa do ustawicznej debaty na temat powszechnej edukacji muzycznej.
Wszystkie materiały znajdujące się w tej części naszej strony internetowej poświęcone są zagadnieniom systemowym, a także różnorodnym przejawom powszechnej edukacji muzycznej. W poszczególnych działach prezentować będziemy analizy dotyczące tego obszaru, pomysły edukacyjne, metody działania, instytucje i organizacje. Zachęcamy Państwa do wyrażania opinii na proponowane tematy. Chętnie opublikujemy krótkie felietony, a także zwarte opisy znanych Państwu inicjatyw, przykładów pozytywnych i negatywnych polskiej edukacji muzycznej. Będziemy również prosić ekspertów o artykuły, dotyczące nauki muzyki i rozwoju muzycznego, systemu i metod w edukacji muzycznej.
W zaproszeniu na warsztaty dla nauczycieli entuzjastów uczenia muzyki, które odbyły się 8 maja 2012 w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia napisaliśmy:
Nasz kolejny projekt tworzymy z myślą o ważnym i wciąż nowym w Polsce podejściu do edukacji muzycznej dzieci i młodzieży, w którym kluczowe jest honorowanie potrzeb muzycznych i emocji uczniów. W takiej perspektywie nauczyciel muzyki jest bardziej pomocnym i inspirującym przyjacielem niż mentorem, a w jego współpracy z uczniami niezbędny jest nie tylko warsztat muzyczny, ale również autentyczne, osobiste zaangażowanie – entuzjazm!
Nauczyciel muzyki to nie tylko człowiek śpiewający i grający na instrumentach, to także Artysta i animator kultury, często pełniący rolę lokalnego centrum edukacji muzycznej, łączący lokalne środki i inicjatywy dla dobra rozwoju muzycznego dzieci, młodzieży i osób w każdym wieku. Rolę nauczycieli muzyki w szkole determinuje podstawa programowa. Warto jednak podkreślić z całą mocą, że jej realizacja nie powinna przeszkadzać w osiągnięciu najważniejszego celu, jakim jest zachęcenie uczniów do czynnego zajmowania się muzyką, do grania i śpiewania, powinna służyć podnoszeniu standardów, doskonaleniu naszej pracy. Zachęcam więc Państwa do muzyczno-pedagogicznego eksperymentowania, do dialogowania z rzeczywistością, w której tożsamość muzyki zmienia się, w której dzieci i młodzież często poruszają się swobodniej niż my. To może być fascynujące zajęcie, pomimo wszelkich trudności.
Sądzimy, że powyższy tekst odnosi również do założeń niniejszej rubryki, w której znajdziecie Państwo działy, dotyczące najważniejszych kwestii, związanych z powszechną edukacją muzyczną w Polsce oraz muzyką w polskiej edukacji: Analizy i badania, Felietony, informacje o standardach edukacji muzycznej, a w późniejszym czasie mamy nadzieję, także przykłady i wzorce polskiej edukacji muzycznej.